Népviseletünk nyomában – Barangolás Udvarhelyszéken

Mivel alapítványunk régóta tervez néprajzi témájú, regionális érintettségű ismeretbővítést, egyet gondolván, a Szeredai Fonó kis csapata buszokba ült azzal a céllal, hogy töltsön el egy kirándulós, tanulságos napot. A cél Udvarhelyszék körüli utazás volt, érintve pár nevezetességet, érdekességet, elsődleges szempontként a népviseletek múltjának és világának a tanulmányozása.

Az első megálló a szentegyházi Múzeum Szálló volt, ahol a kiállított viseletek mellett bepillantást nyertünk egy hagyományos módon berendezett és kialakított szálláshelyre is. Ezt követően a lövétei tájházban nézelődtünk, megcsodálva a szebbnél szebb gyöngyös zsebkendőket, ágyneműket, bútorzatot, mindezt társítva a tájház történetének a bemutatásával. Utunk innen a székelyderzsi unitárius erődtemplomba vezetett, ahol a helyi szokásokra és különlegességekre is rácsodálkoztunk, a bátrak pedig, felmászva a harangtoronyba, madártávlatból is láthatták a környék szépségeit. Következő állomásunk Székelymuzsna volt, egyik varrótársunk szülőfaluja. Nem sejthettük, hogy mi vár ránk, mindaddig amíg az ők portáján bele nem kóstoltunk a friss ordába, sajtba, majd el nem fogyasztottunk egy ízletes pityókás tokányt. És még ezután jött a java, a székelymúzsnai ’óvodás kifli’ a legfinomabb lekváros kifli, amit valaha ettünk. Köszönet mindezért Bán Gizike varrótársunknak és férjének! Székelymúzsnáról Bögöz  fele vettük az irányt, ahol a környék híres freskóját tudtunk megtekinteni a bögözi református templomban. Dezső Tibor lelkész mesélt nekünk, általa egészen új perspektívából láthattunk rá a freskó világára és a mögöttes tartalmakra. Isten fizesse érte! A templom szomszédságában felesége, Dezső Ágnes, kedves és régi ismerősünk mutatta meg nekünk bőséges viseletkészletét. Öröm volt találkozni vele, hiszen Ágnes volt az első, aki hímzés-varrás tudásával hozzájárult a Szeredai Fonó 2012-es elindulásához. Köszönjük Ágnesnek a ránk szánt időt és eszmecserét! Túránk utolsó megállójaként a bögözi Kincses Porta tájházat és működtetőjének, Illyés Emőkének viseletgyűjteményét néztük meg, majd egy csésze finom tea és sütemény mellett megosztottuk tapasztalatainkat. Ezúton is köszönjük a szívélyes fogadtatást!

Összegezvén, a Szeredai Fonó udvarhelyszéki néprajzi kirándulása egy tartalmas napot tudhat maga mögött, reméljük még sok hasonlót tudunk szervezni és annál is több közös élményben lesz részünk!

Szakmai utunk az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásából jöhetett létre.